Recenze
Ridley
Scott už není nejmladší. Království nebeské se příliš nepovedlo a Dobrý
ročník (ať už ho mám rád sebevíc) vypadal jako točený pro radost
starého muže na sklonku kariéry. Při sledování Amerického gangstera vám
však dojde, že Ridley se neutápěl ve vínu, ale načerpával síly a
vitalitu. Navíc je patrné, že tentokrát nehodlá z oscarového klání
odejít se svěšenou hlavou. A přestože bude mít konkurenty více než
silné, já mu to letos přeji.
Gangster se se svou velkou výpravou a dějovou nabušeností směle
vyrovnává Scorseseho legendárním mafiánským eposům. Navíc se Ridleyho
nové dílo jeví objevným i při druhém a minimálně třetím sledování (co
naplat, Leoneho Tenkrát v Americe a Coppolova Kmotra už asi nic

nepřekoná).
Scenárista Zaillian dobře věděl, že by pro svůj vysněný projekt těžko
hledal uvědomělejšího režiséra s tak finálními představami. Nemít
Scotta, asi by se na Gangstera tak napjatě nečekalo (ne každý dokáže
ukecat Washingtona a Crowea) a hrozila by situace těžkého jak
komerčního, tak kvalitativního propadu. Režisér si skvěle pohrává s
pomyslností dobra a zla a u naprosté většiny postav se může odstín
jejich černobílosti měnit přes sytě černou až k alabastru. K tomu všemu
Ridley svému dítku věnoval pompézní vizuální stránku, která příběh, už
tak obsáhlý, dokonale obohacuje.
Pokud bych měl mít nějakou připomínku k Zaillianovi, pak je to nekonstruktivní řešení pomyslného gladiátorského souboje

detektiva
Richieho Robertse (Crowe) a gangstera Franka Lucase (Washington). Ten
se totiž nekoná, a gradace příběhu tak vyzní bez nějaké větší, pro
příběh zajímavější konfrontace. Ale ono je v příběhu tolik jiných
kliček a kudrlinek, že se dá mávnout rukou a poblahopřát ke skvělému
scénáři. Stejně by se dalo hovořit o perfektním, rychlém střihu, který
podtrhuje Scottovu dravost a naprosto film zbavuje jakýchkoli uzývaných
pasáží. Občas byl střih tak zběsilý, že jsem si nestačil vychutnat
hutnou atmosféru, což se ale naopak velkoryse vrátilo v jediné vetší
akční scéně v samém závěru filmu. Ridleyho jméno navíc zaručuje objemný
balík peněz, takže své výtvory může obohacovat opravdu realisticky
vyznívající výpravou a perfektní hudbou, která dokáže strhnout.
V tomhle úseku jsem měl v plánu se rozplývat nad hereckými výkony dvou nejsilnějších jmen, které Scott obsadil do

hlavních,
protipólních rolí. Ona by to však bylo tak trochu s křížkem po funuse,
protože už z nominačního večera Zlatých glóbů je téměř jisté, že Denzel
Washington si zajistil i oscarovou nominaci (a přestože ji nejspíš
nepromění, jeho chybějící jméno na seznamu by mě překvapilo).
Koneckonců jeho postava si o nominaci doslova říká a Denzel na tom má
nemalý podíl (říkejte si co chcete, ale Forest Whitaker loni nebyl o
nic moc lepší a sošku dostal, z toho vyplývá - politika, správně!).
Trochu nečekaně je do ústraní zastrkován Russell Crowe, který ač se
celkem snaží, zůstává trochu za očekáváním. A ani to není příliš jeho
vina, protože postava Robertse není žádný buldok, excentrik, nebo něco
podobného. Navíc se jeho postava rozšířila až na apel Ridleyho Scotta.
Kdo by si však zasloužil pochvalu, je Josh Brolin, jehož kariéra nabírá
na obrátkách. Nevím, jestli je to skvěle napsanou postavou nebo tím, že
jeho „ksicht“ podtrhuje váhu jeho filmového charakteru, ale i přes
značné manko v podobě minut strávených na plátně se

stává nezapomenutelným.
Tak je to, já dnes budu pouze chválit, už vám to došlo. Americký
gangster si zaslouží pozornost a kladné ohlasy a Ridley by si zasloužil
i toho zlatého plešouna. Ve svém novém filmu odvedl spoustu mravenčí
práce, kočíroval hvězdný ansámbl, rozvinul příběh do vyšších dimenzí a
to všechno v tak vizuálně lákavém balení a tváří tak poetickou, že by
se jen těžko odolávalo. Pokud v novoroční nabídce filmů přicházejících
do kin stále vybíráte, pak věnujte pozornost jednomu z nejlepších filmů
roku 2007. Zaslouží si to!