Recenze
Po
překvapivě kvalitní britské hororové komedii Soumrak mrtvých z roku
2004 se většina osazenstva vrací na místo činu v komediálně laděném
akčním filmu Hot Fuzz, kterého jsme se tentokrát dočkali i v českých
kinech. Edgar Wright kromě starých známých postavil do latě také přední
britské komiky a herce.
Seržant Nicholas Angel je výjimečný policista. Exceloval na všech
frontách, na kterých kdy bojoval. Absolvoval s vyznamenáním a brzo si
získal respekt i oblibu u lidí v londýnských ulicích. Získal medaili za
statečnost, devět ocenění jen za poslední rok ve službě a dosáhl
většího počtu zatčení, než kterýkoli jiný policista. Je prostě ze všech
nejlepší, a to začne až nečekaně hodně vadit jeho kolegům i nadřízeným.
Angel je převelen do vesničky Sandford, kde má být
podle očekávání mimo zájem veřejnosti a novinářů. Nicholas, který je
své práci na sto procent oddaný, je z nové situace značně frustrovaný,
ale i přes tuto skutečnost začne své povinnosti plnit hned po svém
příjezdu. Nejen že si svým přístupem získá despekt místních policistů.
Je navíc považován za hlupáka. Jediný, komu se Nicholas zalíbí, je
dobrácký strážník Danny. Po krátkém Angelově pobytu se v Sandfordu s
nulovou kriminalitou rozběhne kolotoč smrtelných nehod. Jediný, kdo v
událostech vidí něco daleko většího než souhru náhod, je právě seržant
Angel...
Příběh policisty, který se postupně zaplétá daleko víc, než by se ze
začátku mohlo zdát, pochází z pera herecké hvězdy tohoto snímku Simona
Pegga a režiséra Edgara Wrighta, kteří též sepsali již zmíněný Soumrak
mrtvých. A podobně jako jejich prvotina je Jednotka příliš rychlého nasazení
multižánrovým mixem, ve kterém se ke slovu dostává typický britský
humor, rychle střižená akce i odkaz na spoustu policejních filmů.
Wright tímto dílem navíc potvrdil svou vzrůstající režisérskou kvalitu
a prokázal, že dovede solidně nadávkovat únosnou míru akce a vtipu,
aniž by se z výsledné směsi stala nestálá, samovznětlivá třaskavina. Se
sotva průměrným rozpočtem roztáčí akční kolečka do takových otáček, že
by i Michael Bay chvílemi mohl blednout závistí.
Obrovskou předností filmu je herecké obsazení. Zběsilé filmové jízdě s
přehledem kraluje Simon Pegg, který se tváří drsněji, než by zvládnul
Jason Statham, a táhne film dopředu. Peggovou výhodou je skvělý
komediální timing, díky kterému dokáže usměrnit většinu vtipů tak, aby
neztrácely pointu. A když už nějaký z nich vyzní do prázdna,
je to povětšinou chyba režiséra, který zatáhne za ruční brzdu v
nejnevhodnější okamžik. Pegg navíc vypadá přirozeně i v akčních
sekvencích, což je příjemné překvapení. Roli přidavače opět vyfasoval
Nick Frost, který podává sympatický výkon a dohromady s Peggem tvoří
údernou dvojici. Vedlejším postavám dominují Timothy Dalton a oscarový
herec Jim Broadbent, kteří hrají na relativně velkém prostoru a mají
před ostatními jako například Bill Nighy či Martin Freeman velkou
výhodu. Osvěžujícím a příjemným překvapením je asi čtyřvteřinové cameo
Petera Jacksona a o něco málo delší účast Cate Blanchett.
Atmosféru snímku skvěle dotváří výborná hudba zkušeného Davida Arnolda.
Do třech čtvrtin filmu dominují decentní motivy, ale když se Angel
vrací do města ve westernovém stylu
Clinta Eastwooda, připravuje Arnold uším ďábelský zážitek. Proklatě
nízko u pasu měl nářadí také střihač. Občas je akce sice až moc divoká,
ale převážně se jedná o dobrou, dynamickou práci. Nápadité střihy ale
provázejí celý film, nejen akci a občas snímku dodávají správný šmrnc.
Do výčtu kladů bych započítal též dobrou práci s kamerou, za kterou
přitom stál, známějším filmem nevyzkoušený, Jess Hall.
Hot Fuzz neboli Jednotka příliš rychlého nasazení, což je další název z
řady opravdu originálních výplodů mysli českých distributorů, působí v
záplavě neoriginálních, klišovitých komediích jako závan čerstvého
větru. Ve filmu si své okamžiky najdou nejen příznivci tvrdé akce a
milovníci britského suchého humoru, ale i většina ostatních náročných
diváků i běžných konzumentů. Tento snímek je určen pro širokou masu
lidí. Malé upozornění těm, kteří neradi vidí krev. Občas budete muset u
originálně pojatých smrtelných nehod zavírat oči!